Powered By Blogger

Wednesday, February 2, 2011

Masalah Pengangkutan Awam Di Kalangan OKU

Sejak kebelakangan ini,  RAPID KL telah menlancarkan RapidBET iaitu singkatan Rapid Bus Expressway Transit, yang dapat mengurangkan tempoh perjalanan bas sehingga 50 peratus. Melalui sistem itu, bas akan menggunakan lebuh raya untuk sampai ke destinasi tertentu bagi menjimatkan tempoh perjalanan berbanding jalan raya biasa.

Sebagai contoh, sistem yang bermula Selasa ini akan beroperasi di dua laluan yang mempunyai jumlah penumpang tinggi iaitu dari Kota Damansara ke Pasar Seni melalui Penchala Link manakala laluan kedua dari Bandar Sungai Long ke Pasar Seni melalui Lebuhraya Grand Saga.

Namum, warga OKU tidak menikmati perkhidmatan ini. Ini adalah kerana kebanyakan stesen LRT dan stesen bus adalah tidak mesra OKU. Walaupun bus sedang dinaiktaraf bagi menampung kemudahcapaian OKU, tetapi jarang kita nampak warga OKU di atas bus. Jadi apakah punca bagi masalah ini?

Memandangkan situasi di negara kita, warga OKU memang tidak menikmati sistem pengakutan awam yang diperkatakan semakin umum. Di antaranya, reka bentuk yang tidak mesra OKU atau tidak sejagat merupakan punca yang utama.

Kita mendapati bahawa stesen LRT atau hub bus yang disediakan untuk pertukaran, biasanya tidak menyediakan tempat letak kereta yang mencukupi. Ini menjadi punca masalah kerana bagi para pemandu OKU, tiada tempat letak keretak yang bersesuaian bererti tiada akses bagi mereka.

Infrastruktur pada stesen tersebut tidak menepati piawaian bagi pengguna OKU. Ia biasanya tidak menyediakan cecondong yang diperlukan bagi pengguna kerusi roda, tiada tactile guiding block yang merupakan petunjuk jalan bagi pengguna buta.

Tambahan pula, walaupun sesetengah tempat menyediakan kemudahan mesra OKU, tetapi is tidak dapat dicapai oleh warga OKU, ada yang telah disalahguna oleh pihak ketiga, dan kebanyakan itu reka bentuk yang tidak mesra OKU, di mana OKU tidat menggunakannya.

Secara ringkasnya, kesedaran kepada keperluan OKU masih rendah di negara kita. Ini terbukti dengan adanya kekurangan dari segi pengangkutan awam mahupun infrastruktur pada bangunan awam.

Selain itu, konsep reka bentuk sejagat yang merupakan reka bentuk yang sesuai untuk semua lapisan masyarakat termasuk kanak-kanak, orang tua, OKU dan orang biasa masih tidak umum di Malaysia.

Sebagai kesimpulan, orang ramai masih mempunyai fikiran bahawa apa yang diperlu oleh OKU adalah kebajikan ataupun pendermaan. Sebenarnya, inilah fikiran yang menghalang pembangunan konsep reka bentuk sejagat.

(Sumber:http://www.konsumerkini.net.my/v1/index.php/berita-terkini/isu-oku)

No comments:

Post a Comment